Krisläge blir det nya normala

Vi har inom Botkyrkabyggen hanterat många kriser genom åren. Senast var förra sommaren då fyra lägenheter i Riksten brann ner. Det gäller ofta bränder – tyvärr – men vägen kantas då och då även av  andra typer av kriser. Det som skiljer coronakrisen från andra kriser är för det första att den påverkar alla människor i stort sett världen över, den har stängt ner hela världen, är ett virus som läkarna inte har riktig koll på, det saknas läkemedel för att behandla eller förebygga och att vi inte vet när eländet tar slut. Den liknar mer ett världskrig utan bomber man mer psykisk terror. Det är också olika i olika delar av vårt avlånga land och svårt att få till en krismedvetenhet hos människor som ännu inte drabbats. Det märks både på trånga uteserveringar och i köpcentrum.

Inom Botkyrkabyggen har vi med omsorg om både egen personal, hyresgäster och även entreprenörers  medarbetare, infört rutiner för att hindra smittspridning som vi ska kunna leva med ett tag. Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Våra kundcenter är tillsvidare stängda och tar endast emot inbokade besök. På huvudkontoret turas avdelningarna om att närvara olika dagar i veckan. Våra stambyten, underhållet och akuta felanmälningar rullar på, dock med en extra koll och särskilda rutiner innan någon från Botkyrkabyggen besöker någon hyresgäst lägenhet. De flesta möten sker online och evenemang flyttas fram till en oviss framtid. Vi håller social distans, tvättar händerna och har slutat skaka hand.

Hur länge ska vi ha det så här? Ingen vet. Månader säger många. Vissa åtgärder kanske blir kvar även när krisen lagt sig. Nu ser dock krisläget ut att bli det nya normala ett tag framöver. Botkyrkabyggen måste hitta en nivå på åtgärderna som vi klarar av att hålla i. Att hantera en kris som man inte vet när den tar slut och som pågår i månader – det tär på krafterna. Det gäller att långsiktigt hålla ut.

Trevlig helg!

Lämna en kommentar