Vår allmännyttiga plan – det mjuka är det nya hårda

Botkyrkabyggen har likt de flesta andra företag en affärsplan som man ser över årligen. Inför nästa år gör vi lite annorlunda: Vi har utarbetat en allmännyttig plan som tar sikte på både affären och samhällsansvaret – dvs precis det uppdrag och den avvägning som är så unikt för allmännyttan. Vår styrelse tog beslut om planen i slutet av oktober och den gäller from 2018 fram till 2020.

Vad är det då som skiljer den allmännyttiga planen från den tidigare affärsplanen? Främst så redovisar Botkyrkabyggen på ett än tydligare sätt hur en långsiktig hållbarhet ska uppnås, där affären och vår lönsamhet kopplas till alla tre perspektiven:

Bolagets ekonomi, jorden och människorna.

Vi har lagt fast ett övergripande mål: Att vi ska öka värdet på våra fastigheter. När vi bryter ned detta mål är det självklart att vi ska förbättra driftnettot och bli effektivare, satsa på klimatsmarta lösningar och minska energiförbrukningen mm. Men  – sedan står det lika klart att vi även måste arbeta på ett strategiskt sätt med trygghet och trivsel för att människor ska både kunna och vilja att bo och leva sina liv i våra bostadsområden. Den sociala hållbarheten med ryktet, upplevd trygghet och trivsel kan i vissa lägen faktiskt påverka fastighetsvärdet mer än förändringar på marginalen i driftnettot. De mjuka värdena blir plötsligt hårda i den bemärkelse att de påverkar vår lönsamhet och finansiella status. Jag vet att dessa mjuka värden kan vara svåra att beräkna och samtidigt vet jag lika säkert att de faktiskt har en mycket stor betydelse i sammanhanget för hyresgästerna, bolaget och kommunen.

Därför vill vi arbeta med en allmännyttig plan så att vi ser kopplingarna och arbetar systematiskt och målmedvetet med att förena affärsmässighet med samhällsansvar. Det är i sig inget nytt under solen, lagen för allmännyttiga bolag har gällt sedan 2011. Det nya är väl att den sociala hållbarheten kommer in i affären på ett tydligare sätt – och det är hög tid.

Trevlig helg!

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s